Particuliere Alarm Centrales gebruiken Secusoft
Particuliere Alarm Centrales gebruiken Secusoft
Geschreven door:
Leo Hoogma, 23 november 2023
De Particuliere Alarm Centrale (PAC) is een meldkamer voor het afhandelen van alarmmeldingen zoals brand- en overvalmeldingen, maar ook bij het uitvallen van apparatuur en storingen bij mechanische processen. Een medewerker die alleen werkt in een bedrijf, bijvoorbeeld in een nachtdienst, kan voor extra veiligheid aangesloten worden op een PAC.
Een PAC werkt voor particuliere klanten of bedrijven, en verwerkt bij elke ontvangen alarmmelding de gegevens van het alarmsysteem.
Wat doet de meldkamer bij een alarmmelding?
Wanneer er een alarmmelding bij de PAC binnenkomt, doorloopt de meldkamermedewerker de volgende stappen:
- Er wordt contact opgenomen met de contactpersoon van het alarmsysteem
- Wanneer de eerste persoon op het contactenlijst niet reageert, wordt er contact gezocht met overige personen in de volgorde waarop zij vermeld staan op de alarmlijst in Secusoft (WA1, WA 2, etc.)
- Er wordt bij niet reageren een voicemail bericht ingesproken en contact gezocht via sms
- Bij een overvalmelding wordt direct de politie ingeschakeld
- Bij een brandmelding wordt direct de brandweer ingeschakeld
- Er wordt een beveiliger ter plaatse gestuurd
De beveiliger die ter plaatse gaat ziet op de tablet of smartphone direct in Secusoft het exacte adres, en kan hier naartoe navigeren via Google Maps. Ook wordt via Secusoft alle informatie die nodig is om het pand zorgvuldig te betreden, zoals alarmcodes, afspraken ter overbrugging van het alarmsysteem, of een plattegrond aan de beveiligingsmedewerker getoond.
Wat doet de beveiliger die ter plaatse gaat na een alarmmelding?
De beveiligingsmedewerker kan direct online de alarmbon maken, met daarop vermelding van alle bevindingen. Zoals braakschade, type alarm (inbraak, geen inschakeling, stroomuitval, brandalarm, sabotage, storing BMC, verboden uitschakeling), etc. Ook zijn er velden voor het invullen van de namen van eventuele aanwezigen, en er kunnen foto's of bestanden worden toegevoegd, dit is tevens inzichtelijk voor de opdrachtgever. Hierbij kan de GPS-locatie worden opgehaald, om zo een exacte locatie aan alarmbon toe te voegen.
Nadat de alarmbon is opgeslagen kan deze gemaild worden naar de klant. Een kopie wordt altijd naar het beveiligingsbedrijf gestuurd. De klant krijgt een mooi overzicht op een printbare pagina met de rapportage van de alarmopvolging, en de het beveiligingsbedrijf kan eenvoudig een reeks alarmbonnen omzetten naar een factuur.
Wat is de meest voorkomende oorzaak van een alarmmelding?
Verreweg de meest voorkomende meldingen zijn veroorzaakt door fouten bij het binnenkomen of weggaan, en technische storingen. In verband met vele onterechte meldingen is het dan ook wettelijk niet toegestaan om in alle gevallen de hulpdiensten in te schakelen. Een particuliere alarmcentrale is dan een goede en betrouwbare oplossing, als je wilt dat veiligheid gegarandeerd is.
Software gratis uitproberen voor meldkamers, beveiligingsbedrijven en toezichthouders
Meldkamers gebruiken bij voorkeur Secusoft voor hun planning, registratie en rapportagemogelijkheden. Binnen Secusoft weet je zeker dat je werkt in een veilige, ISO-gecertificeerde omgeving, en dat er vele mogelijkheden zijn.
Wil jij zelf eens zien hoe ons online softwarepakket werkt? Maak gratis een proefaccount aan en test Secusoft vrijblijvend uit.
Wilt u nog meer blogberichten lezen? Ga dan naar de pagina Blog.